2025 Yılı – 1. Çeyrek Kar/Zarar Oranları: |
|
Karda Olan Müşteri |
Zararda Olan Müşteri |
43.64% |
56.36% |
Ak Yatırım Menkul Değerler A.Ş.'nin kaldıraçlı alım satım işlemleri için çalıştığı fiyat sağlaycılarının listesi aşağıdaki gibidir.
LİKİDİTE SAĞLAYICI |
ÜLKE |
PAY İLİŞKİSİ |
Bank Of America |
ABD |
YOK |
Deutsche Bank |
Almanya |
YOK |
Wells Fargo |
ABD |
YOK |
JP Morgan |
ABD |
YOK |
Standart Chartered Bank |
İngiltere |
YOK |
Swissquote |
İsviçre |
YOK |
UBS |
İngiltere |
YOK |
2025 Yılı 1. Çeyrek Oranı |
|
Reddedilen Emirler / Tüm Emirler |
0.26% |
Fiyat sapmaları için tıklayınız.
2025 yılı – 1. Çeyrek Sonuçları |
|
Bu Dönemdeki Müşteri Şikayeti Sayısı (Şikayete Konu Hesap Sayısı) |
0 |
Müşteri Şikayetlerinin Müşteri Sayısına Göre Oranı |
0 |
Bu Dönemde İntikal Eden Şikayetlerden Çözümü Kavuşturulanlar |
0 |
Bu Dönemde İntikal Eden Şikayetlerden Devam Edenler |
0 |
Güvenlik ve Risk Bilgilendirmeleri: Ak Yatırım (Kurum) portföy şifrenizi belirlerken adınız, soyadınız, doğum tarihiniz, telefon numaranız vb. kolay tahmin edilebilir bilgiler i kullanmamaya dikkat ediniz. Ak Yatırım çalışanları yatırım hesabınızla ilgili çeşitli işlem/bilgi talepleriniz olması durumunda, kimlik doğrulama sürecinde kişisel bilgilerinizi talep edebilir. Kurumumuz çalışanları ile yapacağınız iletişimde güvenliğiniz için Kurumumuza bildirdiğiniz bilgilerinizi kullanmanız önerilmektedir. Bunun dışında kişisel bilgilerinizi herhangi bir iletişim kanalı aracılığıyla paylaşmanız istenmeyecektir. Ak Yatırım tarafından ulaşan e-postalarda, bir adrese/linke tıklayıp yönlendirildiğiniz sayfada şifreniz gibi kişisel bilgiler in iz isteniyorsa, doğru adres/linkte olduğunuza emin olmanız, aksi takdirde 444 25 25 veya 444 12 59’u arayarak bilgi ve destek almanız önerilmektedir.
İnternet üzerinden alternatif ağ ayarlarının ve bağlantı uygulamalarının (VPN-Virtual Private Network, DNS ayarları, TOR tarayıcısı vb.) kurulu olduğu bilgisayar ve/veya mobil cihazlar üzerinden Ak Yatırım hesabınıza giriş yaptığınız işlem platformlarında oluşabilecek her türlü risk veya problemden kullanıcılar sorumlu kabul edilir.
Güvenliğiniz için telefonunuza lisanssız veya kaynağı belli olmayan uygulamalar yüklememelisiniz. Alternatif mobil işletim sistemi yüklenmiş, işletim sistemleriyle ilgili kısıtlamaları kaldırma işlemleri yapılmış (jailbreak veya root edilmiş) cihazlarda Kurumumuza ait uygulamaların kullanılması önerilmemektedir. Kişisel masaüstü, tablet veya cep telefonunuzda kötü amaçlı yazılımları engellemek, tespit etmek ve devre dışı bırakmak amacıyla kullanılan programlar (antivirüs yazılımı) bulunmamaktaysa, sosyal ağlardaki kimlikleriniz, e-posta hesaplarınız ve kişisel bilgileriniz saldırganlar tarafından kopyalanabilir , kötü amaçlı kullanılabilir. Ak Yatırım hesaplarınıza giriş yaptığınız uygulamaları kullandığın ız masaüstü, tablet veya cep telefonunuzda her zaman güncel ve lisanslı, kötü amaçlı yazılımlar ı engellemek, tespit etmek, devre dışı bırakmak amacıyla kullanılan ve internet trafiğini kontrol eden (antivirüs, antispyware ve firewall) uygulamaların kurulu olduğundan ve uygulamalar ın da güncel sürümünün kullanıldığından emin olmalısınız.
Ak Yatırım hesabınız ile gerçekleştirdiğiniz işlemlerin kaydı tutulmakta ve bu kayıtlar müşteri gizliliğinin korunması kapsamında Kurumumuz tarafından güvenli bir şekilde saklanmaktadır.
Kişisel Veriler: Kimlik doğrulama sürecinden geçilmediği takdirde, müşterilerin yalnızca finansal sonuç doğurmayacak (piyasa fiyat bilgisi vb.) sorularına, kişisel veri içermeyecek şekilde yanıt verilebilecek olup, bu aşamada müşteriler hesaba ilişkin bir işlem yapamayacak ve müşterilerden herhangi bir kişisel veri istenmeyecektir. Kurumumuz çalışanları tarafından talep edilmemesine rağmen müşterilerin kişisel verilerini paylaşmasından Ak Yatırım sorumlu olmayacaktır.
Müşterilerin Doğru ve Hukuka Uygun İfadeler Kullanma Yükümlülüğü: Müşteriler, Kurumumuz çalışanı ile kurduğu iletişim sırasında yalan, yanlış, yanıltıcı, hukuka ve ahlaka aykırı vb. ifadeler kullanmamakla yükümlüdür. Aksi halde Ak Yatırım, ilgili mevzuat ve iç düzenlemeleri çerçevesinde yasal ve idari süreçler başlatma hakkını saklı tutar.
Ak Yatırım Menkul Değerler A.Ş.’nin, acil ve beklenmedik durumlarda müşterilerine, diğer aracı kurumlara, piyasa katılımcılarına ve üçüncü taraflara karşı olan yükümlülüklerini yerine getirme koşullarını, yöntemlerini, karşı karşıya kalınabilecek her türlü istek ve beklentilerin yerine getirilmesi için alınması gereken önlem ve iş akışlarının tanımladığı “İş Sürekliliği & Acil ve Beklenmedik Durum Planı (İSABDP)” oluşturulmuş olup; bu plan Ak Yatırım Merkez / Akbank T.A.Ş. (Akbank) Merkez & Şube & Departmanları’nı kapsamaktadır.
Ak Yatırım Merkez’de görevli tüm personel, İSABDP kapsamında, kendi birimleri ile ilgili işleyiş ve işlemlerin aksatılmadan yürütülmesinden sorumlu tutulmuştur. İSABDP’nin uygulanması ve gerekli koordinasyonun sağlanması için oluşturulacak Acil ve Beklenmedik Durum Komitesi’nin işleyişi Ak Yatırım Genel Müdürü’nün asli sorumluluğunda olup, İş Sürekliliği Yönetimi Yöneticisi ve Teknoloji Sürekliliği Yönetimi Yöneticisi tüm uygulama ve koordinasyonun sağlanmasından müteselsilen sorumlu kılınmışlardır.
UYGULAMA
Ak Yatırım’ın acil ve beklenmedik durum karşısında, iş sürekliliğinin sağlanması, müşteri & 3. taraf mağduriyeti olmaksızın faaliyetlerinin devam edebilmesini teminen, mevcut mevzuat uyarınca tutmakla yükümlü olunan her türlü mali tablo ve kayıtlar elektronik ortamda yedekleri alınarak; basılı olarak tutulan her türlü kıymetli evrak ise, yangın, sel vb. afete karşı korumalı dolaplarda saklanmaktadır. Ak Yatırım faaliyetlerinin aralıksız sürdürülebilmesine yönelik bilgi işlem sistemlerinin devamlılığının sağlanmasını teminen ise, Ak Yatırım merkezde kullanılan tüm bilgi işlem sistemlerinin bir yedeği Akbank tarafından belirlenen bir merkezde tutulmaktadır.
Ak Yatırım Operasyon Müdürlüğü, kıymetli evrakların korunması hususunda gereken önlemleri almış olup; buna ek olarak, kıymetli evrakı teminat altına almak için her yıl Mali İşler Müdürlüğü tarafından sigorta yaptırılmaktadır. Herhangi bir acil durumda, şirketin işlem yaptığı piyasalar itibarıyla Takas yükümlülüklerinin yerine getirilebilmesi için Takasbank ve MKK binalarında bulunan bilgisayarlar kullanılacaktır. Hisse borcunun kapatılması, sermaye arttırımlarının hak sahiplerine dağıtımı vb. işlemler için MKK; tahvil-bono, VOB teminat yatırma çekme vb. işlemler için Takasbank ekranları kullanılacaktır. Müşterilerin nakit varlıklarını transfer etmek istemeleri durumunda Akbank T.A.Ş. tarafından gereken destek verilecektir.
Ak Yatırım’ın kullanmakta olduğu Gendeks sistemince kullanılan sunucular Akbank Sabancı Center lokasyonunda bulunmaktadır. Sabancı Center lokasyonunda olası bir felaket durumunda, müşterilerin ve 3. kişilerin etkilenmemesi için Gendeks sisteminin data kaybı olmadan çalıştırılır duruma getirilmesi öncelikli görev addedilmiş ve gereken tedbirler alınmıştır. Bu kapsamda ilgili birimlerce “Kritik Faaliyetler Listesi”, “Kullanılan Sunucu Listeleri” ve “Sunucu Geçişleri Listeleri”, kesinti süresince görev yapacak “Kritik Personel Listeleri”, iş faaliyetlerinin manuel olarak sürdürülebilmesi için “Kritik Ekipmanlar”, “BT Kritik Server Ekipmanları ve Ses Kayıt Sistemi Ekipmanları Listesi” ile “Teknoloji Birimi İş Sürekliliği Formları” daima güncel ve ihtiyaç halinde “Acil ve Beklenmedik Durum Komitesi”nin koordinasyonunda devreye alınmak üzere hazır halde tutulmaktadır. Kesinti süresince, tüm Departman Müdürleri, Acil ve Beklenmedik Durum Komitesi ile irtibatta olup, belirlenen kritik faaliyetler belli bir düzen çerçevesinde yürütülmeye devam edecektir.
Acil ve beklenmedik durum karşısında, müşteri & 3. tarafların olumsuzluklardan en az düzeyde etkilenmesini teminen Ak Yatırım personeli uzaktan çalışma yapacaktır.
Akbank T.A.Ş. (Akbank) Merkez, Şube Ve Departmanları
Ak Yatırım acentesi olan Akbank Şubeleri’nde karşı karşıya kalınabilecek herhangi bir acil ve beklenmedik durumda, ilgili şube kendisine en yakın Akbank Şubesi/diğer kanallar aracılığıyla faaliyetine devam edecektir.
Acil ve beklenmedik durum karşısında, müşterilerimizin mağdur olmamasını teminen, öncelikli olarak Akbank’ın Çağrı Merkezi, İnternet Şubesi ve Müşteri Hizmetleri birimlerine kanalize edilmesi esastır. Müşterilerin talebi halinde, diledikleri Aracı Kurum’a nakit & menkul kıymet virmanlarının gerçekleştirilerek mağdur edilmemeleri için gerekli önlemlerin alınması öncelikli hizmetler arasındadır. Bu husus Ak Yatırım’ın faaliyetine devam edilemeyeceği yönünde bir karar alınması durumunda da öncelikli olarak uygulamaya sokulacaktır.
İşbu “Bilgilendirme Notu”, Ak Yatırım hesabı açan her müşteriye, acil ve beklenmedik durumlarda, iş sürekliliğinin nasıl sağlanacağı, bu süreçteki iş adımları ve uygulama prosedürlerinin neler olacağı hususlarında özet bilgilendirme vermek amacıyla oluşturulmuş olup; aynı zamanda Ak Yatırım’ın www.akyatirim.com resmi internet sitesinde de online olarak ilan edilmektedir.
AMAÇ:
Sermaye Piyasası Kurulu’nca çıkarılan mevzuata göre hazırlanmış olan bu Çıkar Çatışması Politikası’nın (Politika) amacı, Kuruluşumuzun yatırım hizmet ve faaliyetleri ile yan hizmetleri sunarken müşterilerimizin çıkarını ve piyasanın bütünlüğünü gözeterek adil ve dürüst davranması gerekliliği, Kuruluşumuzun müşterileri ile olan ilişkilerinde kendisi, ana ortakları, çalışanları, yöneticileri ve bunlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilişkili bulunan kişiler ile müşterileri arasında veya bir müşterisi ile başka bir müşterisi arasında çıkabilecek çıkar çatışmalarını önleyecek bir organizasyon yapısı oluşturmasını ve gerekli idari tedbirleri almasını, piyasanın işleyişinden kaynaklanan makul nedenlerden dolayı çıkar çatışmasının önlenememesi durumunda, Kuruluşumuz ile müşterileri arasında ortaya çıkabilecek çıkar çatışmalarının içeriği ve nedenleri hakkında ilgili faaliyet veya hizmeti sunmadan önce müşterisini bilgilendirmesine yönelik uygulama esaslarını düzenlemektir.
Dayanak:
İşbu Politika’nın hazırlanmasında 17.12.2013 tarihli ve 28854 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yatırım Kuruluşlarının Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında Tebliğ” (III-39.1) dayanak olarak alınmıştır.
Kapsam:
İşbu Politika, Akbank T.A.Ş. tüzel kişiliği ile iştiraki Ak Yatırım Menkul Değerler A.Ş., Ak Portföy Yönetimi A.Ş., grup şirketleri, ortakları, çalışanları, yöneticileri ve bunlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilişkili bulunan kişiler ile müşterileri arasında veya bir müşterisi ile başka bir müşterisi arasında doğabilecek çıkar çatışmalarını kapsamaktadır.
Tanımlar ve Kısaltmalar:
Kurul: Sermaye Piyasası Kurulu’nu (SPK),
Kanun: 6362 Sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nu,
Kuruluş: Ak Yatırım Menkul Değerler A.Ş.’yi,
Tebliğ: III-39.1 sayılı Yatırım Kuruluşlarının Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında Tebliğ’i,
Yatırım Hizmetleri Tebliği: III-37.1 sayılı Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ’i,
Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri: Yatırım Hizmetleri Tebliği 4’üncü maddesinde sayılan hizmet ve faaliyetleri,
Yan Hizmetler: Yatırım Hizmetleri Tebliği’nin 5’inci maddesinde sayılan hizmetleri ifade etmektedir.
Çıkar Çatışması Yönetim Modeli
Genel Esaslar
Olası Çıkar Çatışmalarının Tespiti
Kuruluşumuz, olası çıkar çatışmalarının tespitinde, somut olayın özelliklerini de göz önünde bulundurarak, kendisi, ortakları, çalışanları, yöneticileri ve bunlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilişkili bulunan kişilerin;
durumları asgari olarak dikkate alır. Her seviyedeki çalışanımız, görevleri esnasında tüm olası çıkar çatışmalarını bilmek ve dikkate almak, sahip olduğu sorumluluk çerçevesi içinde, ortaya çıkabilecek potansiyel çıkar çatışmalarını değerlendirmek zorundadır.
Kuruluşumuzun sunmakta olduğu ve çıkar çatışmalarının doğabileceği yatırım hizmet ve faaliyetleri ile yan hizmetler aşağıda sayılmaktadır:
Kuruluşumuz tarafından yatırım hizmet ve faaliyetleri ile yan hizmetlerin sunulması sırasında ortaya çıkabilecek olası çıkar çatışmaları, tahdidi olmayacak şekilde, aşağıda sayılmıştır:
Olası Çıkar Çatışmalarının Önlenmesi İçin Kabul Edilen Tedbirler ile Çıkar Çatışmalarının Önlenemediği Durumlarda Takip Edilecek Süreç
Bilgi akışının önlenmesi ve yönetilmesi
Kuruluş içinde veya şirketler topluluğunun üyeleri arasında bilgi akışının önlenmesi veya yönetilmesi amacıyla, işlemler sadece bu konuda yetkilendirilmiş personel tarafından gerçekleştirilir.
Bilgi güvenliği konusunda genel güvenlik kavramlarının yanı sıra, bilgilerin gizliliğinin, bütünlüğünün ve erişebilirliğinin sağlanması amacıyla “Bilgi Güvenliği Yönetmeliği” ve “Bilgi Güvenliği Uygulama Esasları” hazırlanmıştır.
Kuruluşumuz, müşterilerine ait kimlik bilgilerini ve faaliyetleri dolayısıyla öğrendiği her türlü bilgiyi, bu konuda kanunen açıkça yetkili kılınan mercilerden başkasına açıklamaz, elde ettiği bilgileri kendisi veya üçüncü bir tarafın menfaati doğrultusunda kullanmaz.
Kuruluşumuzun yetkili olduğu diğer tüm hizmet ve faaliyetler ile yan hizmetlerden dolayı müşterilerimizin çıkarlarına aykırı olabilecek olası durumları engellemek amacıyla; Ak Portföy tarafından portföy yönetimi hizmeti verilen müşteri bilgileri Portföy Saklama Şubesi’nde ayrı bir sistem üzerinde tutulmaktadır.
Saklama hizmeti verilen müşteri bilgilerine Portföy Saklama Şubesi bünyesinde çalışan personel haricinde erişim imkânı bulunmamaktadır. Buna ek olarak denetim, raporlama ve bilgi işlem amaçlı olarak sınırlı sayıda yetkiliye görüntüleme amaçlı erişim yetkisi verilmektedir.
Diğer saklama hizmetleri ile ilgili işlem yapma yetkisi, çalışanlarımızın görev ve unvanlarına göre belirlenmiş yetkilendirme çerçevesinde verilir.
Saklama hizmeti kapsamında elde edilen müşteri bilgilerinin diğer hizmet birimlerine karşı güvenliğinin korunması için fiziki ve sistemsel olarak her türlü tedbir alınmıştır.
Gözetim tedbirleri
Çıkar çatışması yaşanabilecek birimler ile bu birimlerde çalışanların gözetimi Kuruluşumuzun her bir birimindeki idareciler tarafından yerine getirilir. İnceleme ve soruşturmalar, ilgili iş akışları doğrultusunda Teftiş Kurulu Başkanlığı / Denetim Grubu Başkanlığı’nca yapılır.
Çalışanlarımız, müşterilerimiz ve Kuruluşumuz arasında doğabilecek her türlü anlaşmazlık ve çıkar çatışmasını engellemek amacıyla Etik İlkeler oluşturulmuştur. Çalışma prensipleri ve müşterilerle ilişkiler bu kapsamda yürütülür.
Kuruluşumuz kendisi ya da ihraççı, borsa ya da resmi kuruluş gibi 3. kişiler adına komisyon, iskonto ve benzeri bir menfaat sağlıyorsa, bu durumu müşterisine hizmet sunmadan önce açıklar.
Sermaye piyasası işlemlerine ilişkin denetime yetkili resmi kuruluşlar ve bağımsız denetim şirketlerince belirlenen olumsuzluklar, ilgili birimlerce öncelikli olarak değerlendirilerek sonuçlandırılır.
Çıkar çatışmasına konu olan birimlerde çalışanların ücretlendirilmesi
Çalışanlarımıza verilecek ücretler Kuruluşumuzun etik değerleri, iç dengeleri ve stratejik hedefleri ile uyumludur. Tüm çalışanlar, hiçbir ayrım gözetmeksizin üstlendikleri sorumluluklar dikkate alınarak ücretlendirilir.
Başarılı olan personelin ödüllendirilmesi sağlanır.
Görev yerlerinin çıkar çatışmasına yol açmayacak şekilde belirlenmesi
Hedeflere ulaşmak için ihtiyaç duyulan işin niteliğine uygun yetkinlikte insan kaynağı temin edilir.
Kişilerin görev yerlerinin belirlenmesinde Birimlerle irtibat halinde çalışılır.
Her türlü çıkar çatışması oluşturabilecek faktörün göz önünde bulundurulması prensibiyle; yetkin insan kaynağının, doğru pozisyona, doğru zamanda yerleştirilmesi esastır.
Çıkar Çatışmasının Önlenemediği Durumlarda Takip Edilecek Prosedürler
Bir çıkar çatışmasının çözümü için alınacak aksiyonların, ilgili çalışanın görev tanımında yer alan yetkilerini aşması halinde, konu derhal bir üst yöneticiye iletilir. Üst yöneticinin gerekli aksiyonu almaması durumunda çalışanlar durumu daha üst görev seviyelerindeki yöneticilere aktarmalıdır.
Yöneticiler, söz konusu çatışmanın doğruluğunu araştırarak çıkar çatışmasının giderilmesini temin eder ve benzeri çıkar çatışmalarının tekrarlanmaması için gerekli tedbirleri alır.
Gerekli durumlarda gözetimden sorumlu birimlerce inceleme gerçekleştirilir ve gereken önlemler alınır. Kuruluşumuza iletilen tüm şikâyetler değerlendirilerek süresi içinde müşterilere dönüş yapılır.
Genellik arz eden şikâyetler değerlendirilerek aksiyon alınması sağlanır.
Çıkar Çatışmalarının Kayıt Altına Alınması
Çıkar çatışmaları kalıcı olmamakla birlikte, çatışmaya yol açan durumların ortadan kalkması durumunda çatışma sona ermiş olur.
Sorumluluklar
Kuruluşumuzun ilgili sermaye piyasası işlemlerine aracılık eden bölümlerinin görev ve sorumlulukları kurumun organizasyon yapısı çerçevesinde belirlenmiştir.
Görev tanımları ve organizasyon yapıları Kuruluşumuzun iç iletişim kanallarında yayınlanmakta ve gerektiğinde güncellenmektedir.
Yürürlük
Yönetim Kurulu’nun onayı ile yürürlüğe girmiş olan Çıkar Çatışması Politikası, yine Yönetim Kurulu onayı ile değiştirilebilir.
MÜŞTERİ, Akbank T.A.Ş. Şubeleri veya Akbank İnternet Şubesi aracılığıyla Akbank nezdinde bulunan Türk Lirası veya döviz hesaplarında bulunan nakdini Ak Yatırım hesabına aktarabilecektir. MÜŞTERİ, pay senedi, yatırım fonu, borçlanma araçları, ters repo ve para piyasası işlemleri gibi sermaye piyasası işlemlerinde kullanmak üzere serbest hesabına nakit aktarım yapabileceği gibi, Vadeli İşlem ve Opsiyon Piyasası, Kaldıraçlı Alım ve Satım İşlemleri, Yurt Dışı Pay Senedi ve Yurt Dışı Türev işlemleri için bu kanalları kullanarak Ak Yatırım nezdindeki ilgili teminat hesaplarına da aktarım yapabilecektir.
Akbank nezdinde hesabı bulunmayan veya olsa bile başka bir yatırım kuruluşundaki nakdini Ak Yatırım hesabına transfer etmek isteyen MÜŞTERİ, AK YATIRIM'ın Akbank T.A.Ş nezdinde açılmış Türk Lirası veya Döviz mevduat hesaplarına transfer yaparak yatırım hesabına para aktarabilir. MÜŞTERİ, transfer işleminde kullanılacak hesap numaralarını Ak Yatırım Genel Müdürlük ve Şubelerini arayarak müşteri temsilcilerinden temin edebilir. Transfer talimatında, “Lehdar” kısmına alacak hesap sahibi “Ak Yatırım Menkul Değerler A.Ş.” şeklinde belirtilmeli ve açıklama olarak MÜŞTERİ'ye ait Ad Soyad / Unvan ile Ak Yatırım hesap numarası yazılmalıdır. Bu şekilde yapılan transferle yatırım hesabına gelen tutar serbest bakiye olarak yaratılacak olup, işlem yapılmak istenen sermeye piyasası işlemi teminat hesabında bakiye gerektiriyorsa, MÜŞTERİ tarafından müşteri temsilcisine talimat verilerek ilgili teminat hesabına aktarımı sağlanmalıdır. Teminat hesaplarına yapılan aktarımlar mevcut entegrasyon sayesinde ilişkili olduğu elektronik işlem platformuna da otomatik olarak yansımaktadır.
Detaylı bilgi için tıklayın.
Emir iletimi, işlemlerin gerçekleştirilmesi ve tasfiyesi politikalarına buradan ulaşabilirsiniz.
BIST'DE BORSA İŞLEMLERİNİN AÇIK, DÜZENLİ VE DÜRÜST ŞEKİLDE GERÇEKLEŞMESİNE AYKIRI EMİR VE İŞLEMLER İLE BU NİTELİKTEKİ EMİRLERİ VEREN VEYA İŞLEMLERİ YAPAN YATIRIMCILARA UYGULANACAK TEDBİRLER HAKKINDA BIST'NİNİ 395 SAYILI GENELGESİ HAKKINDA BİLGİLENDİRME
BIST'de borsa işlemlerinin açık düzenli ve dürüst bir şekilde gerçekleştirilmesine aykırı nitelikteki emirlerin ve işlemlerin açık bir şekilde tanımlanması, gözetim veya denetim faaliyetleri sırasında bu nitelikte emir verdiği veya işlem yaptığı tespit edilen yatırımcılara BIST tarafından uygulanacak tedbirlere ilişkin BIST'nin yayınladığı 27.06.2012 tarihli Genelge'nin yatırımcıyı ilgilendiren kısmı aşağıda sunulmuş olup, pay senedi işlemlerinizde göz önünde bulundurulmasını rica ederiz.
I- Borsa İşlemlerinin Açık, Düzenli ve Dürüst Şekilde Gerçekleşmesine Aykırı Mahiyetteki Fiiller:
Sermaye Piyasası Kanunu'nun 47 nci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (2) numaralı bendinde düzenlenen manipülasyon fiili ile BIST Yönetmeliğinin 24'üncü maddesinde tanımlanan yapay fiyat ve piyasa fiillerine ilişkin hükümler saklı olmak üzere, aşağıda belirtilen nitelikte verilen emirler ve yapılan işlemler, Borsa işlemlerinin açık, düzenli ve dürüst bir şekilde gerçekleşmesine aykırı mahiyette emirler ve işlemler olarak kabul edilir.
Bir seans boyunca, o seanstaki BIST Hisse Senetleri Piyasası ortalama sözleşme sayısının yüzde 50'si veya üzerinde işlem gerçekleşen herhangi bir pay senedinde;
Bir seans boyunca herhangi bir payın sırasında, yatırımcının ;
koşullarının bir arada gerçekleşmesi.
Özel emirler ve maksimum lot miktarlı emirler parçalanmış aktif emir olarak dikkate alınmaz. Bu maddenin (a) ve (b) bentlerinde ve Genelgenin 5 inci maddesinde belirlenen emir ve işlemlere ilişkin oran, miktar, sayı ve sürelere uymamakla birlikte, yatırımcının; yapılan düzenlemeyi dolanacak biçimde ve süreklilik arz edecek şekilde, bu oran, miktar, sayı ve sürelere çok yakın bir tarzda emir vermesi ve işlem yapması da Borsa işlemlerinin açık, düzenli ve dürüst gerçekleştirilmesine aykırı mahiyette emir ve işlemler kapsamında değerlendirilerek gerekli tedbirler uygulanır.
Yukarıda sayılan emir ve işlem kalıpları dışında başkaca emir ya da işlem kalıplarının piyasa bozucu bir tarzda kullanılır hale geldiğinin görülmesi durumunda, BIST bu nitelikteki emirler ve işlemleri de Borsa işlemlerinin açık, düzenli ve dürüst bir şekilde gerçeklemesine aykırı mahiyette emirler ve işlemler olarak tanımlayabilir.
II- Uygulanacak Tedbirler:
Borsanın gözetim ve denetim faaliyetleri sonucunda yapılan tespitlere istinaden ya da Sermaye Piyasası Kurulu'nun yazılı talebine bağlı olarak 4 üncü maddede belirtilen fiilleri işlediği anlaşılan yatırımcılara BIST tarafından aşağıdaki tedbirler sırasıyla uygulanır:
Bu Genelgenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Genelgenin 4 üncü maddesinde belirtilen fiilleri ayrı ayrı ya da birlikte, herhangi 90 günlük bir dönemde en az 3 kez işleyen yatırımcı, bu fiillerinin borsa işlemlerinin açık, düzenli ve dürüst bir şekilde gerçekleştirilmesine aykırı mahiyette emirler ve işlemlerden olduğu ve bu tür fiillerinin devamı halinde bu Genelgede belirtilen diğer tedbirlerin sırasıyla uygulanacağı hususlarında bir defaya mahsus olmak üzere yazılı olarak bilgilendirilir.
Yatırımcının ünvan veya kimlik bilgilerinin KAP 'ta ilan edildiği tarihten sonra, 4'üncü maddede belirtilen fiilleri ayrı ayrı ya da birlikte herhangi 30 günlük bir dönemde en az 3 kez tekrar işlemesi halinde, ilgili yatırımcıya tüm pay senetlerinde geçerli olmak ve tedbirin KAP' ta duyurulduğu tarihi takip eden ilk gün gerçekleşen işlemlerden başlamak üzere 15 gün süreyle brüt takas uygulaması getirilir. Brüt takas uygulanan gerçek ve tüzel kişi yatırımcıların kimlik ve unvan bilgileri ile tedbirin uygulanma süresi, genel mektup ile ilan edilir ve KAP' ta duyurulur. Brüt takas, bir yatırımcının aynı gün içinde gerçekleştirdiği tüm alış ve satış işlemlerine ilişkin takas yükümlülüklerinin netleştirmeye (mahsup) tabi tutulmaksızın takas gününde ayrı ayrı yerine getirilmesini ifade eder. Brüt takas uygulaması kapsamına alınmış olan yatırımcıların takas işlemleri BIST Takas ve Saklama Bankası A.Ş. tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilir.
Brüt takas uygulaması kapsamına alınan bir yatırımcının, söz konusu tedbirin ilan tarihinden sonra, 4 üncü maddede belirtilen fiilleri ayrı ayrı ya da birlikte herhangi 30 günlük bir dönemde en az 3 kez tekrar işlemesi halinde, ilgili yatırımcıya tüm pay senetlerinde geçerli olmak üzere, tedbirin KAP' ta duyurulduğu tarihi takip eden ilk günden itibaren 30 gün süreyle önceden depo şartı getirilir. Önceden depo şartı getirilen gerçek ve tüzel kişi yatırımcıların kimlik ve unvan bilgileri ile tedbirin uygulanma süresi, genel mektup ile ilan edilir ve KAP' ta duyurulur. Önceden depo şartı; bir alım satım emri verildiğinde, emir konusu nakit veya pay senetlerinin, yatırımcının emri verdiği üye nezdindeki hesaplarında bulunuyor olması veya emrin verildiği anda üyeye peşinen tevdi edilmesi zorunluluğunu ifade eder. Üyeler, önceden depo şartı uygulaması kapsamına alınmış olan müşterileri tarafından gün boyunca verilen alım veya satım emirlerini borsaya iletmeden önce; alım emirleri için, emrin teklif edilen fiyat üzerinden parasal karşılığının üye nezdindeki ilgili müşteri hesaplarında, satım emirleri için ise emir konusu pay senedi miktarının tamamının Merkezi Kayıt Kurulu A.Ş. nezdindeki üye alt hesaplarında bulunmasını sağlamakla yükümlüdürler. Verilen emirler geçerliliğini sürdürdüğü müddetçe depo edilen nakit ya da pay senetlerinin söz konusu hesaplarda tutulması zorunludur. İletilen emirlerin işleme dönüşmesi halinde, alım emirlerinde gerçekleşen alım işlemi tutarına tekabül eden nakit, satım emirlerinde ise satılan miktar kadar pay senedi takas yükümlülüğü yerine getirilene kadar ilgili hesaplarda tutulmaya devam edilir. Depo edilen nakit ve pay senetleri, takas işlemleri tamamlanana kadar müşteri tarafından iletilen yeni bir emrin karşılığında önceden depo edilmesi gereken nakit ya da pay senedi olarak değerlendirilemez. Benzer şekilde, takas gününde yatırımcının hesabına geçecek olan nakit veya pay senetleri de önceden depo şartı kapsamında dikkate alınmaz.
Önceden depo şartı uygulaması kapsamına alınan bir yatırımcının söz konusu tedbirin ilan tarihinden sonra, Genelgenin 4 üncü maddesinde belirtilen fiilleri ayrı ayrı ya da birlikte herhangi 30 günlük bir dönemde en az 3 kez tekrar işlemesi halinde, ilgili yatırımcı tedbirin KAP' ta duyurulduğu tarihi takip eden ilk günden itibaren 45 gün süreyle boykot edilir ve söz konusu yatırımcıya boykot süresinin bitiminden itibaren tüm pay senetlerinde geçerli olmak ve boykot süresinin bitimini takip eden ilk gün gerçekleşen işlemlerden başlamak üzere 30 gün süreyle brüt takas uygulaması getirilir. Borsadan boykot edilen gerçek ve tüzel kişi yatırımcıların kimlik ve unvan bilgileri ile uygulanma süresi, genel mektup ile ilan edilir ve KAP' ta duyurulur. Boykot süresince Borsa Üyeleri, yatırımcının vekil sıfatıyla verdiği emirler ya da yatırımcı adına vekil sıfatıyla verilen emirler de dahil yatırımcı adına veya hesabına verilen hiçbir alım ya da satım emrini kabul edemez. Ancak, boykot uygulamasının başlamasından itibaren 10 gün içerisinde, sadece yatırımcının üyeden kullandığı kredi veya ödünç aldığı pay senedi borçlarının kapatılması için kredi tutan ya da ödünç pay miktarı ile sınırlı olmak üzere yapılacak alım veya satım işlemlerine ilişkin emirler, boykot kapsamı dışında tutulur. Yatırımcının saklama bakiyesi bulunan pay senetleri ile sınırlı olmak üzere, bu pay senetlerinin yatırımcı tarafından kullanılmayan rüçhan hakkı kuponlarının satışına ilişkin emirler boykot kapsamı dışındadır. Yukarıda (e) bendinde belirtilen tedbirin uygulanmasından sonra yatırımcının söz konusu fiilleri tekrar işlemesi halinde uygulanacak tedbirlerin niteliği ve uygulanma süreleri Borsa Yönetim Kurulunca ayrıca kararlaştırılır. Bu madde hükmü kapsamında belirtilen tedbirlerin alınması,, Sermaye Piyasası Kanunu'na ve Borsa düzenlemelerine aykırılık nedeniyle inceleme yapılmasına engel teşkil etmeyeceği gibi, yatırımcı bazında ilave tedbirler alınmasına ya da piyasa, pazar, platform, sistem, menkul kıymet, üye veya ihraççı bazında başka tedbirler uygulanmasına da engel oluşturmaz.
Detaylı bilgi için tıklayın.
Elektronik işlem platformumuz olan Tradeall platformunda müşterilerimize kaldıraçlı alım-satım işlemlerinde(FOREX), yurtdışı türev piyasalarında(FUTURES ve CFD kontratları) ve yurtdışı borsalarda yabancı hisse senedi alım satım yapma imkanı sunulmaktadır. FOREX, CFD, FUTURES, VİOP işlemlerine ait hesap açılımları için müşterinin e-posta adresi zorunlu olup, bu ürünlere ait ekstreler ve diğer bildirimler bu e-posta adreslerine gönderilmektedir.
Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) tarafından 17.12.2013 tarih ve 28854 sayılı Resmi Gazete'de “Yatırım Kuruluşlarının Kuruluş Ve Faaliyet Esasları Hakkında Tebliğ" yayımlanmıştır.
Bu tebliğ ile aracı kurumların tüm müşterilerini Tebliğin ilgili bölümlerinde belirtilen esaslar doğrultusunda profesyonel ya da genel müşteri olarak sınıflandırmaları istenilmiştir.
Profesyonel Müşteri:
Profesyonel müşteri" kendi yatırım kararlarını verebilecek ve üstlendiği riskleri değerlendirebilecek tecrübe, bilgi ve uzmanlığa sahip" müşteriyi ifade eder. Aşağıdaki kuruluşlardan biri olan veya sayılan nitelikleri haiz olanlar belgelerini ibraz etmek şartıyla Bankamızca profesyonel müşteri olarak kabul edilir.
Profesyonel müşteri olarak dikkate alınmak istemediğinizi ve bu talebinizi yazılı olarak Bankaya iletildiği durumlarda, bu talebiniz dikkate alınacaktır.
Genel Müşteri:
Profesyonel müşteri tanımı kapsamına girmeyen müşteriler “genel müşteri” kabul edilir.
Talebe Dayalı Olarak Profesyonel Müşteri:
Genel müşterilerden aşağıdaki nitelikleri haiz olanlar, yazılı olarak talep etmeleri ve aşağıdaki şartlardan en az ikisini sağladıklarını tevsik etmeleri durumunda, Bankanın sunabileceği hizmet ve faaliyetlerden profesyonel müşteri sıfatıyla yararlanabilir. Bir müşterinin profesyonel müşteri olarak kabul edilebilmesi için aşağıdaki şartlardan en az ikisini sağlaması gerekir:
Kurumumuza bu belgeleri ibraz ederek başvuran müşteri, Banka tarafından kabul edilmesi ertesinde talebe dayalı olarak profesyonel müşteri kabul edilecektir. Aksi takdirde genel müşteri olmaya devam edeceklerdir.
Müşteri, tabi olduğu sınıflandırmayı etkileyebilecek bir durum ortaya çıktığında söz konusu hususu Bankaya bildirmekle yükümlüdür. Yukarıda yer alan esaslar çerçevesinde verilen bilgilerin doğruluğundan ve gerektiğinde güncellenmesinden müşteri sorumludur.
Profesyonel müşterilerin yararlanamayacakları mevzuat hükümleri:
Yatırım Kuruluşları Tebliği'nin 31 inci maddesinin ikinci fıkrasında ifade edilen, profesyonel müşterilerin yararlanamayacakları mevzuat hükümlerine aşağıda yer verilmiştir:
Yatırım Hizmetleri Tebliği'nin “müşteri ile saklamacı kuruluş arasında mutabakat” başlıklı 68 inci maddesinin birinci fıkrasına göre saklama hizmeti sunulan müşteriler ile saklamaya yetkili yatırım kuruluşunun iç kontrolden sorumlu birimi veya personeli tarafından müşteriye ait sermaye piyasası araçları ve nakde ilişkin her takvim yılında en az 1 defa yazılı veya elektronik ortamda mutabakat sağlanması zorunludur. Aynı maddenin ikinci fıkrası uyarınca profesyonel müşterilerden yazılı onay alınması durumunda birinci fıkrada yer alan mutabakatın yapılması zorunlu değildir.
Yatırım Hizmetleri Tebliği'nin “müşteri varlıklarına ilişkin bildirim” başlıklı 69 uncu maddesinin birinci fıkrasına göre saklamaya yetkili yatırım kuruluşu tarafından müşterilere ait sermaye piyasası araçlarına ve nakde ilişkin olarak müşterilere Kurulun belge ve kayıt düzenlemelerinde yer alan esaslar çerçevesinde asgari olarak ayda bir bildirim yapılması esas olup, bildirim yapılmaması hususunda profesyonel müşterilerle sözleşme imzalanması/talimat alınması veya bu hususa çerçeve sözleşmede yer verilmesi mümkündür.
Yatırım Kuruluşları Tebliği'nin “uygunluk testi” başlıklı 33 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre yatırım kuruluşlarının alım satıma aracılık ve halka arza aracılık faaliyetleri kapsamında yalnızca genel müşterilere uygunluk testi yapması zorunludur.
Yatırım Hizmetleri Tebliği'nin “yerindelik testi” başlıklı 40 ıncı maddesinin dördüncü fıkrasına göre talebe dayalı olarak kabul edilenler hariç olmak üzere profesyonel müşteriler ile ilgili olarak;
Yatırım Kuruluşları Tebliği'nin “müşteriye risklerin bildirilmesi yükümlülüğü” başlıklı 25 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca yatırım kuruluşlarının alım satıma aracılık faaliyeti kapsamında genel müşterilerine hizmet sunmadan önce birinci fıkra uyarınca yapılan genel risk bildirimine ek olarak üçüncü fıkrada belirtildiği üzere işleme konu sermaye piyasası araçlarının risklerini müşteriye açıklamak ve açıklamaların müşteri tarafından okunup anlaşıldığına dair yazılı bir beyan almak zorundadır. Aynı maddenin yedinci fıkrasında ise profesyonel müşterilerin talep etmesi durumunda yatırım kuruluşunun ikinci ve üçüncü fıkralar kapsamındaki açıklamaları yapmasının zorunlu olduğu hükme bağlanmıştır.
Yatırımcılar, kullandığı Ak Yatırım uygulamaları ve Ak Yatırım'a emir iletimlerinde SSL sertifikası ile güvenli bağlantı yöntemi kullanılmaktadır. Ak Yatırım sistemleri güncel firewall ve anti virüs yazılımları ile son derece güvenli bir altyapıya sahiptir. Türkiye genelinde meydana gelebilecek internet, telekomünikasyon kesintilerinde, veri merkezlerimizin de etkilenebileceği doğal afet, toplumsal olaylar vb. mücbir sebepler dışında Ak Yatırım uygulamalarında kesinti oluşması beklenmemektedir. Teknik donanım, sunucu vb. kaynaklı kısa süreli servis sorunlarında ise ilgili telefon numaraları üzerinden hizmet verilmeye devam edilecektir.
SSL şifreleme yöntemi kırılması oldukça zor bir şifreleme yöntemidir. Ayrıca yatırımcı şifreleri de veri tabanında dahi şifreli tutulmaktadır ve personelin dahi görmesi mümkün değildir. Yatırımcı şifresinin phishing, kötü amaçlı yazılım vb. yöntemler ile temini risk oluşturmaktadır. Bu sebeple yatırımcıların kullandıkları cihazlarda kötü amaçlı yazılımlara karşı önlem almaları gerekmektedir.
Yatırımcıların işlem yaptıkları cihazların Internet bağlantılarında bir sorun olmadığından emin olmaları gerekmektedir. Ayrıca yatırımcı bilgilerinin istenmeyen kişilerin eline geçmesine sebep olabileceği için cihazlarında kötü amaçlı yazılımlara karşı gerekli güvelik önlemlerini almaları gerekmektedir.
Ak Yatırım hiçbir suretle kişisel bilgilerinizi e-posta yoluyla yatırımcılardan istememektedir. Yatırımcı şifreleri hiçbir koşulla Ak Yatırım personeli dahil kimse ile paylaşılmamalıdır. Genel kullanıma açık, Internet cafe, otel, havalimanı gibi yerlerde bulunan bilgisayarlardan finansal işlem yapılması genel olarak güvenlik sorununa sebebiyet verebilir.