Amaç:
Sermaye Piyasası Kurulu’nca çıkarılan mevzuata göre hazırlanmış olan bu Çıkar Çatışması Politikası’nın (Politika) amacı, Kuruluşumuzun yatırım hizmet ve faaliyetleri ile yan hizmetleri sunarken müşterilerimizin çıkarını ve piyasanın bütünlüğünü gözeterek adil ve dürüst davranması gerekliliği, Kuruluşumuzun müşterileri ile olan ilişkilerinde kendisi, ana ortakları, çalışanları, yöneticileri ve bunlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilişkili bulunan kişiler ile müşterileri arasında veya bir müşterisi ile başka bir müşterisi arasında çıkabilecek çıkar çatışmalarını önleyecek bir organizasyon yapısı oluşturmasını ve gerekli idari tedbirleri almasını, piyasanın işleyişinden kaynaklanan makul nedenlerden dolayı çıkar çatışmasının önlenememesi durumunda, Kuruluşumuz ile müşterileri arasında ortaya çıkabilecek çıkar çatışmalarının içeriği ve nedenleri hakkında ilgili faaliyet veya hizmeti sunmadan önce müşterisini bilgilendirmesine yönelik uygulama esaslarını düzenlemektir.
Dayanak:
İşbu Politika’nın hazırlanmasında 17.12.2013 tarihli ve 28854 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yatırım Kuruluşlarının Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında Tebliğ” (III-39.1) dayanak olarak alınmıştır.
Kapsam:
İşbu Politika, Akbank T.A.Ş. tüzel kişiliği ile iştiraki Ak Yatırım Menkul Değerler A.Ş., Ak Portföy Yönetimi A.Ş., grup şirketleri, ortakları, çalışanları, yöneticileri ve bunlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilişkili bulunan kişiler ile müşterileri arasında veya bir müşterisi ile başka bir müşterisi arasında doğabilecek çıkar çatışmalarını kapsamaktadır.
Tanımlar ve Kısaltmalar:
Kurul: Sermaye Piyasası Kurulu’nu (SPK),
Kanun: 6362 Sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nu,
Kuruluş: Ak Yatırım Menkul Değerler A.Ş.’yi,
Tebliğ: III-39.1 sayılı Yatırım Kuruluşlarının Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında Tebliğ’i,
Yatırım Hizmetleri Tebliği: III-37.1 sayılı Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ’i,
Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri: Yatırım Hizmetleri Tebliği 4’üncü maddesinde sayılan hizmet ve faaliyetleri,
Yan Hizmetler: Yatırım Hizmetleri Tebliği’nin 5’inci maddesinde sayılan hizmetleri ifade etmektedir.
Çıkar Çatışması Yönetim Modeli
Genel Esaslar
Olası Çıkar Çatışmalarının Tespiti
Kuruluşumuz, olası çıkar çatışmalarının tespitinde, somut olayın özelliklerini de göz önünde bulundurarak, kendisi, ortakları, çalışanları, yöneticileri ve bunlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilişkili bulunan kişilerin;
durumları asgari olarak dikkate alır. Her seviyedeki çalışanımız, görevleri esnasında tüm olası çıkar çatışmalarını bilmek ve dikkate almak, sahip olduğu sorumluluk çerçevesi içinde, ortaya çıkabilecek potansiyel çıkar çatışmalarını değerlendirmek zorundadır.
Kuruluşumuzun sunmakta olduğu ve çıkar çatışmalarının doğabileceği yatırım hizmet ve faaliyetleri ile yan hizmetler aşağıda sayılmaktadır:
Kuruluşumuz tarafından yatırım hizmet ve faaliyetleri ile yan hizmetlerin sunulması sırasında ortaya çıkabilecek olası çıkar çatışmaları, tahdidi olmayacak şekilde, aşağıda sayılmıştır:
Olası Çıkar Çatışmalarının Önlenmesi İçin Kabul Edilen Tedbirler ile Çıkar Çatışmalarının Önlenemediği Durumlarda Takip Edilecek Süreç
Bilgi akışının önlenmesi ve yönetilmesi
Kuruluş içinde veya şirketler topluluğunun üyeleri arasında bilgi akışının önlenmesi veya yönetilmesi amacıyla, işlemler sadece bu konuda yetkilendirilmiş personel tarafından gerçekleştirilir.
Bilgi güvenliği konusunda genel güvenlik kavramlarının yanı sıra, bilgilerin gizliliğinin, bütünlüğünün ve erişebilirliğinin sağlanması amacıyla “Bilgi Güvenliği Yönetmeliği” ve “Bilgi Güvenliği Uygulama Esasları” hazırlanmıştır.
Kuruluşumuz, müşterilerine ait kimlik bilgilerini ve faaliyetleri dolayısıyla öğrendiği her türlü bilgiyi, bu konuda kanunen açıkça yetkili kılınan mercilerden başkasına açıklamaz, elde ettiği bilgileri kendisi veya üçüncü bir tarafın menfaati doğrultusunda kullanmaz.
Kuruluşumuzun yetkili olduğu diğer tüm hizmet ve faaliyetler ile yan hizmetlerden dolayı müşterilerimizin çıkarlarına aykırı olabilecek olası durumları engellemek amacıyla; Ak Portföy tarafından portföy yönetimi hizmeti verilen müşteri bilgileri Portföy Saklama Şubesi’nde ayrı bir sistem üzerinde tutulmaktadır.
Saklama hizmeti verilen müşteri bilgilerine Portföy Saklama Şubesi bünyesinde çalışan personel haricinde erişim imkânı bulunmamaktadır. Buna ek olarak denetim, raporlama ve bilgi işlem amaçlı olarak sınırlı sayıda yetkiliye görüntüleme amaçlı erişim yetkisi verilmektedir.
Diğer saklama hizmetleri ile ilgili işlem yapma yetkisi, çalışanlarımızın görev ve unvanlarına göre belirlenmiş yetkilendirme çerçevesinde verilir.
Saklama hizmeti kapsamında elde edilen müşteri bilgilerinin diğer hizmet birimlerine karşı güvenliğinin korunması için fiziki ve sistemsel olarak her türlü tedbir alınmıştır.
Gözetim tedbirleri
Çıkar çatışması yaşanabilecek birimler ile bu birimlerde çalışanların gözetimi Kuruluşumuzun her bir birimindeki idareciler tarafından yerine getirilir. İnceleme ve soruşturmalar, ilgili iş akışları doğrultusunda Teftiş Kurulu Başkanlığı / Denetim Grubu Başkanlığı’nca yapılır.
Çalışanlarımız, müşterilerimiz ve Kuruluşumuz arasında doğabilecek her türlü anlaşmazlık ve çıkar çatışmasını engellemek amacıyla Etik İlkeler oluşturulmuştur. Çalışma prensipleri ve müşterilerle ilişkiler bu kapsamda yürütülür.
Kuruluşumuz kendisi ya da ihraççı, borsa ya da resmi kuruluş gibi 3. kişiler adına komisyon, iskonto ve benzeri bir menfaat sağlıyorsa, bu durumu müşterisine hizmet sunmadan önce açıklar.
Sermaye piyasası işlemlerine ilişkin denetime yetkili resmi kuruluşlar ve bağımsız denetim şirketlerince belirlenen olumsuzluklar, ilgili birimlerce öncelikli olarak değerlendirilerek sonuçlandırılır.
Çıkar çatışmasına konu olan birimlerde çalışanların ücretlendirilmesi
Çalışanlarımıza verilecek ücretler Kuruluşumuzun etik değerleri, iç dengeleri ve stratejik hedefleri ile uyumludur. Tüm çalışanlar, hiçbir ayrım gözetmeksizin üstlendikleri sorumluluklar dikkate alınarak ücretlendirilir.
Başarılı olan personelin ödüllendirilmesi sağlanır.
Görev yerlerinin çıkar çatışmasına yol açmayacak şekilde belirlenmesi
Hedeflere ulaşmak için ihtiyaç duyulan işin niteliğine uygun yetkinlikte insan kaynağı temin edilir.
Kişilerin görev yerlerinin belirlenmesinde Birimlerle irtibat halinde çalışılır.
Her türlü çıkar çatışması oluşturabilecek faktörün göz önünde bulundurulması prensibiyle; yetkin insan kaynağının, doğru pozisyona, doğru zamanda yerleştirilmesi esastır.
Çıkar Çatışmasının Önlenemediği Durumlarda Takip Edilecek Prosedürler
Bir çıkar çatışmasının çözümü için alınacak aksiyonların, ilgili çalışanın görev tanımında yer alan yetkilerini aşması halinde, konu derhal bir üst yöneticiye iletilir. Üst yöneticinin gerekli aksiyonu almaması durumunda çalışanlar durumu daha üst görev seviyelerindeki yöneticilere aktarmalıdır.
Yöneticiler, söz konusu çatışmanın doğruluğunu araştırarak çıkar çatışmasının giderilmesini temin eder ve benzeri çıkar çatışmalarının tekrarlanmaması için gerekli tedbirleri alır.
Gerekli durumlarda gözetimden sorumlu birimlerce inceleme gerçekleştirilir ve gereken önlemler alınır. Kuruluşumuza iletilen tüm şikâyetler değerlendirilerek süresi içinde müşterilere dönüş yapılır.
Genellik arz eden şikâyetler değerlendirilerek aksiyon alınması sağlanır.
Çıkar Çatışmalarının Kayıt Altına Alınması
Çıkar çatışmaları kalıcı olmamakla birlikte, çatışmaya yol açan durumların ortadan kalkması durumunda çatışma sona ermiş olur.
Sorumluluklar
Kuruluşumuzun ilgili sermaye piyasası işlemlerine aracılık eden bölümlerinin görev ve sorumlulukları kurumun organizasyon yapısı çerçevesinde belirlenmiştir.
Görev tanımları ve organizasyon yapıları Kuruluşumuzun iç iletişim kanallarında yayınlanmakta ve gerektiğinde güncellenmektedir.
Yürürlük
Yönetim Kurulu’nun onayı ile yürürlüğe girmiş olan Çıkar Çatışması Politikası, yine Yönetim Kurulu onayı ile değiştirilebilir.